Tessie's Blogg

Jag ar 29 ar och bloggar om mitt liv, min vardag, mina intressen och drommar vilket inkluderar shopping, klader, resor, traning, LCHF, heminredning, mat och vin. Jag jobbar inom finans och bor pa Jersey, en o utanfor Frankrikes kust.


20 March 2012

Min Restaurangguide - Dubai

Har kommer lite bilder och tips pa bra restauranger vi besokte i Dubai. Det finns manga bra restauranger i Dubai, bara inom det hotell komplex dar vi bukar bo (Madinat Jumeirah) finns narmare 40 restauranger.

MJ's Steakhouse (ligger i Al Qasr Hotell, Madinat Jumeirah)
Las mer och boka bord HAR


Det har ar en av mina favorit-restauranger i Dubai och kanske tom i varlden nar det kommer till kott. Jag har atit har 3 ganger, 1 gang 2011 och 2 ganger 2012.

Jag alskar ra-mat och tycker om nar kottet ar tillagat perfekt blodigt. Mina favoriter pa denna restaurang ar rabiff till forratt och Chateaubirand (for 2) till huvudratt som serveras med yorkshirepudding (som jag alskar). Och brodet som man far innan maten ar helt fantastiskt. Rabiffen lagas vid bordet och du far valja hur starkt du vill att det ska vara och vad du vill ha i (kapris, lok, piccles, rodbetor etc).

Nar varmratten kommer tar dem fram en vaska med kott-knivar och du far valja ut en, dem ar hjalpsamma att forklara vilken kniv passar vilken tillagning av kottet etc. Mina favorit tillbehor till kottet ar potatismos med tryffel, spenaten och sen ett urval av alla saser.

Sedan ar jag alltid alldeles for matt for att ens orka efterratt.


 
Forberedelser for steak tartar - rabiff

Rabiffen blandas till vid bordet 

 

serveras med melba toast och ruccola 

 
Chateaubiranden skars upp vid bordet

 
Min serveras med tryffel-potatismos, spenat och ett urval av saser

Zheng Hes (ligger i Mina Al Salam Hotell, Madinat Jumeirah)
Las mer och boka bord HAR


En annan av vara favoriter och varldens godaste kinamat. Vi har atit har 4 ganger, 2 ganger 2011 och 2 ganger 2012. Pa deras hemsida skriver dem "Beyond comparison – this is 'new Chinese' cooking – a blend of Western tastes and Far Eastern ambience. Modern Chinese cuisine is expressed in beautifully prepared and presented dishes, designed to surprise and delight."  

Det ar traditionell kinamat (kanske in traditionall forsvenskad kinamat). Mina favoriter ar Peking Duck med pannkakor och sedan DimSums som finns i massor med bla tryffel, caviar och foie gras. Inredningen gar i rott och svart och kanns mycket trendigare an svenska kina-restauranger. Mycket trevligt ocksa att sitta utomhus och blicka ut over vattnet dar Abra-batarna susar forbi och ljus-showen over Burj Al Arab.


Peking Duck med krispigt skinn 



Dim Sums

Revbenspjall med kaffe-barbecue-sas


 
Sorbet med gront apple och med lychees


Restaurangen har ett stort fonster in mot koket



Pier Chic (ligger ute pa piren vid Al Qasr Hotell, Madinat Jumeirah)
Las mer och boka bord HAR

Trendigt inredd restaurang som ligger langst ut pa piren och serverar vackera tallrikar med skaldjur och fisk. Mycket god mat och vi har atit har en gang 2011 (utomhus) och en gang 2012 (inomhus).



amuse bouche
  
tuna tartar

oysters and crab

Halibut

Seabass

Ananas-dessert

Ostbricka

Nar vi at dar 2011 valde vi istallet deras seafood-platter (den kalla, finns bade kall och varm), och det var otroligt gott. Aker vi dit igen sa blir det nog det igen istallet for a la carte som vi ar 2012.

Seafood-platter



Burj Al Arab har tva topp-restauranger. Al Muntaha som ligger 200 meter upp i luften och Al Mahara som ligger langst ner i hotellet. Min favorit mat-massigt var Al-Mahara for middag och sedan skulle jag garna besoka Al  Muntaha for lunch nar det ar ljust ute sa att man kan njuta av utsikten. Pa bada behover man boka bord samt ha bokningsbekraftelsen med sig (annars kommer man inte forbi vakterna som star nagra 100 meter fran hotellet).

Al Muntaha (ligger i Burj Al Arab pa 27e vaningen - 200 meter upp i luften)
Las mer och boka bord HAR


Nar vi forst anlande fick vi i vanlig ordning forfragan om vi ville ha en apertief. Vanligtvis brukar jag borja middagen med ett glas champagne men nu erbjod dem en champagne cocktail som jag tackade ja till (innan dem ens pratat klart och forklarat vad den inneholl). Den bestod av champagne, roda bar (har tackade jag ja), dessert vin, saffran och guldkorn. Jag forstog att det inte var nagon vanlig cocktail nar dem kom med en vagn och blandade till den vid bordet, dvs oppnade en ny flaska champagne, en ny flaska vin, visade guldet och saffranen. Men god var den. Sedan at vi avsmaknings-menyn med tillhorande vin-paket. Valdigt gott var det men inte i klass med manga avsmakningsmenyer vi testat i Stockholm och i London (men sa kostar det lite mindre ocksa, ca 5,000 kronor med mat och vin for tva personer).

Saffran, guld, champagne cocktail

amuse bouche

David laser vinmenyn som var valdigt tjock

Otrolig utsikt men saker battre dag-tid

tuna tartar

brod

Gott med tryffel

Scallops

Venison


Dessert

Tryfflar och macaron till kaffet 

Matta och belatna

Al Mahara (ligger i Burj Al Arab, bottenvaningen)
Las mer och boka bord HAR


nar man forst anlander aker man ubat ner till restaurangen. Inte en riktig saklart men en simulator. Lite kul och annorlunda. Restaurangen ar nog den vackraste jag sett och det ar som att stiga in i en undervattensvarld. I mitten ar ett gigantiskt golv till tak akvarium med turkost vatten och massor av fargglada fiskar och hajar.Vi at har 2011 pa var 1 manadsdag. Dave hade sagt till nar vi bokade att vi firade anniversary (men inte att det bara var 1 man) sa vi fick en tarta med oss nar vi gick. Vi at avsmaknings-menyn med tillhorande vin-paket. Valdigt gott var det men igen inte i klass med manga avsmakningsmenyer vi testat i Stockholm och i London. Men upplevelsen och den vackra restaurangen samt den kunniga personalen/sommaliern gor det helt vart besoket.



 

 

  

 

 

 

 


Al Nafoorah (ligger i Emirates Tower, bottenvaningen)
Las mer och boka bord HAR

Jag alskar lebanesisk mat och har at vi den basta lebanesiska maten nagonsinn. Har nog aldrig varit sa matt for maten tog aldrig slut. Vi borjade med brod och olika mezze, sedan grillat och sist yoghurt med honung och frukt. En av dem basta maltiderna jag atit. Darfor blev det inte sa manga bilder tyvarr.







 



Det finns massor med andra trevliga restauranger i Dubai och kanske gor jag ett till inlagg en annan dag. Annars ska jag forsoka satta ihop ett for Thailand, London, Jersey och Stockholm ocksa.



No comments:

Post a Comment